02 Bouwplaatsinrichting
 >  Fig. 310 R1 en R2 verdrijven naar de vluchtstrook
Introductie

In de afgelopen jaren is Heijmans op diverse grote projecten geconfronteerd met opmerkingen van, onder andere, Rijkswaterstaat over de veiligheid en werkwijze van het op-en afbouwen van tijdelijke verkeersmaatregelen op auto snelwegen. Deze opmerkingen zijn verwoord in toets verslagen op projecten of in zogenaamde RQI (Rijkswaterstaat Quality Index) audits die door RIjkswaterstaat worden uitgevoerd in het gehele land.

Veiligheid is voor de medewerkers die de verkeersmaategelen plaatsen het allerbelangrijkst, daaom heeft Heijmans er voor gekozen om het oude monteurshandboek van Van der Linden verkeerstechniek nieuw leven in te blazen. Maar dan in een nieuw jasje met een duidelijke afbeeldingen van de uit te voeren stappen. Stap voor stap wordt duidelijk waar de voertuigen / materialen en mensen zich moeten bevinden op dat moment in het proces.

Voorbeelden van aandachtspunten die aandacht krijgen zijn:

  • afstand tussen de botsabsorber en het werkvoertuig;
  • in- / uitsappen uit het voertuig (bots) op de weg;
  • werkwijze van het afslutien van in-/ uitvoegers.

Als basis is gebruik gemaakt van de figuren in de CROW publicatie 96a. Hieraan is toegevoegd de "standaard" werkwijze zoals die door Heijmans wordt voorgestaan.

Het handboek wat bij deze instructie wordt verstrekt is dus geen richtlijn, maar een harde eis, zo plaatst / verwijdert  Heijmans een tijdelijk verkeersmaatregel.

Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Hoe ga jij om met dit probleem in jouw werkomgeving?
  2. Wist jij dat er wetten/regels waren?
  3. Hoe ben je hier achter gekomen?


Risico's > Wat kan er gebeuren?
  • Aanrijdgevaar
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig stotp op de vluchtstrook;
  • Plaats het inslinger-bord in de berm en draai het zo kort mogelijk voor de daadwerkelijke afzetting op;
  • Stap uit aan de verkeersluwe kant, indien mogelijk;
  • Voer alternerrende lampen op de frame op de wagen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig stopt op de vluchtstrook;
  • Stap uit aan de verkeersluwe kant, indien mogelijk;
  • Plaats het terugslinger-bord in de berm en draai het zo kort mogelijk voor de daadwerkelijke afzetting op.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats handmatig de terugslinger met de kegels;
  • Stap aan de verkeersluwe kant uit, indien mogelijk.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig stopt 50 meter na de botsabsorber;
  • Plaats trapsgewijs op 5 meter van elkaar de Adreasstrips;
  • Collega in het werkvoertuig of in de botsabsorber houdt het verkeer in de gaten;
  • Botsabsorber stopt 50 meter na het eerste rode kruis.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 150 meter na de Adreasstrips de pijlwagen;
  • Botsabsorber houdt 50 meter afstand van de pijlwagen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 130 meter na de pijlwagen 4 kegels op een rij.​
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Tekstwagen moet voor de uitbouw van de afzetting geplaatst worden.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Zet om de 24 meter met kegels het werkvak uit.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig staat 100 meter na het kruis;
  • Plaats trapsggewijs, met 5 meter afstand, de Andreasstrips;
  • Botsabsorber staat 50 meter na het kruis;
  • Stap aan de verkeersluwe kant uit, indien mogelijk.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 150 meter na de Andreasstrips de chevronwagen;
  • Bots staat 50 meter voor de chrevronwagen.


Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats na 130 meter 4 kegels op een rij;
  • Zet hierna om de 24 meter het werkvak uit.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats de laatste kegel van het werkvak op maximaal 300 en minimaal 50 meter van het portaal met de F8 markering..
Tips > Voor meer informatie

Hier heb je ruimte voor meer informatie



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.